Tuesday 29 April 2014

Ekzema & Minyak Kelapa Dara - Part 2

Assalamualaikum mommies.....sebelum ni kita dah bincangkan secara ringkas tentang ekzema & minyak kelapa dara...jadi hari ini kita bercerita pulak tentang penggunaan minyak kelapa dara dalam proses merawat & mengawal / mengurangkan ekzema si manja kita....bagaimana ye?
 
Untuk merawat ekzema menggunakan minyak kelapa dara, dua cara boleh digunakan - secara makan (dalaman) dan juga secara sapuan (luaran). Minyak kelapa dara boleh saja dimakan dalam bentuk cecair ataupun dalam bentuk gel kapsul. Untuk breastfeeding babies, ibu boleh saja makan minyak kelapa dara & secara tak langsung kebaikannya turut dirasai oleh anak yang menyusu, insya Allah. Bagi cara sapuan pula, sapu di tempat2 terjadinya ekzema tersebut, terutamanya di tempat2 terlipat seperti leher, bawah lutut, ketiak dan sebagainya. Pastikan kulit si manja sentiasa lembap supaya tidak berlaku ekzema flare-up. Oh ya, pastikan juga si manja anda tidak allergic terhadap minyak kelapa sebelum menggunakannya ye :)
 
Sememangnya menjaga anak ekzema memerlukan kesabaran yang tinggi. Kenalpasti apa trigger ekzema anak2...jika tiba2 ekzema anak naik, cuba ingat balik apa yang dimakan...termasuklah ibu jika masih breastfeeding. Cuba eliminate makanan tersebut dari diet harian & tengok kesannya...try & error...elakkan dari memakaikan anak dengan baju tebal / panas...jauhkan dari tempat berabuk...elakkan fragrance....Insya Allah dengan pengawasan yang betul kita dapat manage ekzema si comel :)
 
Disclaimer - Google Image
 
 


No comments:

Post a Comment